افعال حالت ذهنی

افعال حالت ذهنی

  • خانه
  • -
  • مقالات
  • -
  • افعال حالت ذهنی

Use mental state verbs in your everyday routines

استفاده از افعال حالت ذهنی در کارهای روزمره

در طول روز  با فرزندتان درباره افکار، باورها و احساسات خود صحبت کنید. این به فرزند شما فرصت های بیشتری برای شنیدن افکار شما می دهد و بنابراین بهتر می فهمد مفاهیم مختلف وضعیت ذهنی به چه معنا هستند. برای مثال، می توانید با صدای بلند بگویید تا فرزندتان بشنود:

مثال: دیروز یادم رفت ناهار بخورم. گذاشتم توی یخچال و موقع ناهار احساس گرسنگی کردم. باید یادم باشه فردا آن را بگیرم.
افعال ذهنی: فکر کردن / خوشش میاد / به نظرت (نظرخواهی) / دوست داشتن / جایزه گرفتن / خوشحال شدن / نمیدونستم و میدونستم / غافلگیر شدن / حدس زدن / ممکنه / متعجب شدن

Link concrete objects with mental state verbs

پیوند بین اشیا واقعی با افعال حالت ذهنی

از صحبت کردن در مورد اشیا فراتر بروید و ارتباط مستقیمی بین اشیا و افعال حالت ذهنی ایجاد کنید. در اینجا چند راه وجود دارد:

  • چند تا وسیله بیاورید و یکی را انتخاب کنید و برای کودک توضیح دهید که چرا آن وسیله را دوست دارید.
  • سپس کودک را تشویق کنید که یکی را انتخاب کند که دوست دارد و دلایل دوست داشتن را بیان کند، سپس از کودک بخواهید حدس بزند که خواهر یا برادرش و والد دیگر ممکن است کدام یک را دوست داشته باشند. سپس از خواهر و برادر یا والدین دیگر بپرسند که کدام یک را دوست دارند. آیا پاسخ ها یکسان است؟
  • قبل از این که به خانه بیایند، برای خواهر یا برادرشان یا دیگر والدینشان یک سورپرایز درست کنید، مانند درست کردن کارت و کیک. با فرزندتان صحبت کنید که چگونه خواهر و برادر یا والدین نمی دانند که یک سورپرایز در انتظارش است، و سپس وقتی خواهر و برادر یا والدین به خانه می آیند از آن ها بپرسید که آیا از غافلگیری خبر دارند یا خیر. هنگامی که آن ها “نه” می گویند، این به کودک شما نشان می دهد که ما می توانیم چیزی را بدانیم یا باور کنیم که ممکن است شخص دیگری نداشته باشد.

Talk about past experiences

صحبت درباره تجربیات گذشته

با کودک خود در مورد اتفاقاتی که در اوایل روز، هفته، ماه یا سال رخ داده است، صحبت کنید، در حالی که افعال حالت ذهنی را به کار می برید. دیدگاه ها، افکار و انگیزه های افراد دیگری که با این تجربیات درگیر بودند را برجسته کنید:

  • می خواستیم برای تولد سارا کار خاصی انجام دهیم. می دانستیم که او دوست دارد به باغ وحش برود. یاد آخرین باری افتادیم که با هم به باغ وحش رفتیم. سارا به ما گفت که از دیدن فیل ها بسیار خوشحال شده است. او به ما گفت که فکر می کند آن ها باحال ترین حیوان آن جا هستند.

Talk about upcoming events

صحبت درباره رویدادهای آینده

درباره رویدادهایی که در آینده رخ خواهند داد به فرزندتان بگویید و دلایلی برای این که چرا به روشی که انجام می دهید در رویدادها شرکت می کنید، بیاورید. پرسیدن سوالاتی از فرزندتان که به حالات ذهنی مربوط می شود، می تواند به او کمک کند تا این مفاهیم را از طریق تعامل مستقیم و مشارکت در گفتگو درک کند. چند نمونه:

  • امروز می خواهم به دیدن مادربزرگ بروم. اون دوست داره که بعد از ظهر بهش سر بزنیم. فکر کنم باید براش کیک ببریم. به نظر تو مادربزرگ چه کیکی دوست داره؟ می تونیم براش کیک سیب یا هویج ببریم. یادت میاد که مادربزرگ چه کیکی بیشتر دوست داره؟
  • پدربزرگ دوست داره هر روز صبح موقع طلوع آفتاب برای شنا بره. او معتقد( فکر می کنه) زمانی که روزش با شنا کردن شروع می کنه بیشترین بهره از روزش می بره.
  • داستان های ساختگی می توانند به کودک شما کمک کنند تا افکار خود را در یک شخصیت قرار دهد و افکاری را گسترش دهد که منعکس کننده علاقمندی ها، دوست نداشتن ها، احساسات و باورهای شخصیت باشد. اگر این دوست داشتن ها و نداشتن ها نشان دهنده علاقمندی ها و دوست نداشتن های فرزندتان است، می توانید این موضوع را با گفتن “اوه این هم مثل توعه” برای فرزندتان برجسته کنید! می دانم که دوست داری بعد از ظهر با برادرت دوچرخه سواری کنی و این شخص داستان هم دوست دارد این کار را بکند! هر دوی شما یک فعالیت را دوست دارید.

Name the mental state as they happen

حالات ذهنی را همان طور که رخ می دهند نام ببرید

مطمئن شوید که کودکتان با جلب توجه خاص به حالات ذهنی دیگران، متوجه آن ها می شود. وقتی که کسی فکر می کند برجسته کنید که او در حال فکر کردن است و ما لزوما افکار او را نمی دانیم. وقتی کسی خوشحال است، بر احساس خوشحالی تاکید کنید.

  • سارا به چه چیزی فکر می کند؟ ما باید از او بپرسیم که به چه چیزی فکر می کند.
  • به نظرت سارا ممکنه چه چیزی بخوره؟ چرا از اون نمی پرسی. سارا دوست داری چی بخوری؟
  • ما باید حدس بزنیم سارا چه رنگی ممکنه دوست داشته باشه. موقعی که این کار را انجام می دهید، تاکید کنید که شما و فرزندتان همیشه این کار را انجام نمی دهید که بدانید سارا به چه چیزی فکر می کند یا سعید و رضا چه چیزی دوست دارند، اما می توانید با پرسیدن از آن ها متوجه شوید. گاهی اوقات افکار و احساسات آن ها با شما متفاوت است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

rosewoodphotography